4/04/2013

DIY betongbokstäver



Förra veckan gjorde jag dessa bokstäver i betong och nu står de på kökshyllan och påminner mig om att leva det liv jag själv vill och mår bra av.

--------------------------------

Last week I made these letters in concrete. Now they are in my kitchen reminding me to live life the way I want to. 
 LEV = means "live" in swedish.
Jag hittade den här silikonformen på City Gross, den är egentligen till för bakning men funkar perfekt som gjutform för betong.

Hur gör man då?
Man blandar betongen enligt mått på förpackningen, fyller formen med betong och låter de torka den rekommenderade tiden som instruktionerna på betongen säger. När du tagit ur bokstäverna ur formen kan det vara bra att sandpappra av kanterna.

------------------------
I found this silicon form at a supermarket near by. It´s originally for baking but is great to make concrete letters in.

Mix the concrete as show on the package and fill the form. Follow the instructions for the right drying time. After you taken out the letters from the form you might need to sandpaper the edges, for that smooth feeling.

5 kommentarer:

  1. Så snygga! Och helt rätt budskap, om jag får säga det så mycket bättre än typ "home" eller "love", då kan jag tycka bokstäver ibland blir lite cheezy.

    SvaraRadera
  2. Så himla fiffigt! Och snyggt, förstås. Det verkar enkelt, kanske kommer jag äntligen att våga mig på betong nu? Testade någon gång när jag gick på gymnasiet, men det börjar ju bli några år sedan nu...

    SvaraRadera
  3. Det här var ju bara för kul! Och snyggt resultat! Det blir till att åka till City Gross :-)

    SvaraRadera
  4. Du som är så himla bra på det här med betong, vet du hur man enklast gör en egen form av ett redan gjutet föremål? Det är en stjärna, som jag vill göra en eller två nya lika av, då den gamla olyckligtvis gått sönder och jag bara bristfälligt lagat den med något slags lim. Jag tänker kanske att jag gör en form av lera, eller har du någon annan idé? Kram Johanna

    SvaraRadera
  5. Vill också pyssla mer med betong! Kan inte du lära mig? :) Kram /Helena

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.