1/20/2012

Formex delrapport 1

I går var det dags för pressfrukost på Formex som hålls två gånger om året på Stockholmsmässan. I år var det över 800 utställare och alla tre hallarna var fulla.
Idag har jag fortfarande värkande fötter efter många timmar på Formex. Min ingångsvinkel för denna mässa var att titta på olika hantverk, finna inspiration och även se om det fanns några utställare med återvunna produkter. Så det är detta jag kommer visa er under några inlägg framöver. Insåg när jag gick igenom bilderna att jag har övervägande keramiker som favoriter. Så det blir en hel del keramik men även annat :)

En formgivare som blev utnämnd till en av mässans young designers arbetar både med återbruk och keramik. Hon heter Ida Överby och driver företaget Créme de la créme. Ida arbetar med gammalt porslin och formger bland annat kakfat och ljuskronor men även massa andra fina saker. 
Jag tycker att ljuskronan till höger i bild är så läcker, gillar kontrasten med det rostiga stålet mot det blommiga porslinet. Jag önskar henne all lycka till och är ni intresserade av några av hennes produkter kan ni titta in här.

En annan formgivare som blivit utnämnd till young designer är Isabel Ersa Hallerstedt med företaget Ersa of Sweden och hon formger bland annat dessa vackra ljushållare i förkopprat stål, men även möbler och lampor. Det roliga med denna ljushållare är att den levereras helt platt, så man kan skicka den lätt med posten utan att den blir skrymmande, dessutom får man en liten pysselstund när man ska veckla ihop den.

5 kommentarer:

  1. Härligt Helena!
    Tack för att du låter mej se på finfina saker utan att vara där. Måste nog sända den här vidare till väninna som gjort en del mosaik av gammalt porslin när hon renoverade sitt hus, redan för tio år sedan.
    Kram på dej, ser fram emot att få se mera.
    Åsa

    SvaraRadera
  2. otroligt fint, blir riktigt avundsjuk, det brukar vara precis rätt tid nu att få en skjuts av inspiration :)

    SvaraRadera
  3. Åh vad kul att du gillar Ida! Vi bor nära varann så henne träffar jag nästan varje morgon på skola/dagis även om vi inte hinner byta så många ord. :) Vi får bjuda in oss du o jag på en fika. Ida och jag har försköt styra ihop det länge nu, men som sagt är inte hon busy så är jag.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Helena och Lina: Kom förbi förtusan! Vore jättekul att ta en fika! Helena - vad glad jag är att du kom förbi min monter!

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.