9/21/2011

DIY virkad lampskärm

I två veckor har vi nu haft tema tyg, det har sytts jeansförkläden, virkats skålar, små gosedjur och massor av annat. Tänkte dela med mig av den virkade lampskärmen som nu finns i äldsta sonens rum.
Hur gör man då och vad behöver man?
1st t-shirt eller grovt garn
1st virknål
sax
gammal lampskärm

1. Virka: i och med att vi går en återvinningsdesign utbildning har vi använt oss av gamla trikåtröjor och t-shirts som vi klippt i 1,5 cm breda remsor. För att få en så lång remsa som möjligt gäller det att klippa t-shirten runt runt. De olika remsorna sys ihop så du får ett långt nystan. OBS! detta moment behövs bara om du väljer att virka med textil, har du eget garn hoppar du över detta :)
Nu virkar du en rektangel som är c:a 8 cm bredare än lampskärmen (alltså på höjden)  och ungefär lika lång som lampskärmens omkrets. 
Hur man virkar hittar du här... det är mycket lättare än vad man tror och min rektangel var långt ifrån perfekt. Spelar inte så stor roll eftersom trikå är ganska elastiskt.
2. Sy ihop en cylinder. Sy ihop kortsidorna med varandra så att det blir en cylinder
3. Tråckla nederkant och överkant så att du kan dra ihop båda sidorna, så att virkningen sitter kvar på lampskärmen 
4. Ta bort tidigare tyg på den gamla lampskärmen
5. Dra över den virkade cylindern över lampskärmen och dra åt de tråcklade banden så att den sluter runt skärmen.
Voilá! Klart!
och som alltid hör av er om ni behöver mer hjälp eller om jag är oklar i min beskrivning



5 kommentarer:

  1. Rått, den lampan gillade jag!!
    kanske tom jag klarar o virka en gammal t-shirt ;o)

    Klem Anna

    SvaraRadera
  2. Fasen säger jag med! Ursnyggt!!

    kram ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Den där var ju supersnygg!!!!
    Duktig du är!
    Ja men så har vi det med. man flyttar runt sina favvo-saker och sen är det lite halvfärdigt överallt.. haha.. :)
    Kram och ha en bra dag du med!

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.