8/19/2011

Sista dagen...

I dag var sista dagen i Per Hammarströms ateljé. Har under sommaren spenderat tre dagar i veckan där och fått möjligheten att få pröva på drejning. Till en början flög leran över hela drejbordet och det tog flera dagar innan jag ens lyckades centrera leran på drejskivan. Men efter några veckors drejande börjar händerna i större utsträckning göra något åt det hålla som jag önskar. Även om man inser att det tar VÄÄÄLDIGT lång tid att bli bra på drejning och det gör att man uppskattar Pers saker än mer.
Är så otroligt tacksam över att ha fått denna möjlighet, jag menar, det är inte ofta man får möjligheten att sitta 7 timmar om dagen och koncentrera sig på drejningen. Det krävs många kvällskurser för att kunna skrapa ihop de timmar jag fått under sommaren. 
Tyvärr säger min kropp ifrån när det kommer till dammet i ateljén, vilket gör att jag inte kan satsa på keramiken i den utsträckning jag velat.
Men keramiken har fastnat i hjärtat och jag kommer absolut inte släppa det, det är som Per säger: -Har man en gång fått lera under naglarna, är man fast.


Nu fortsätter livet i en annan riktning, ska nämligen börja en utbildning på måndag i Eskilstuna som heter Recycle Design och det ska bli sååå kul! Känns som man just nu står i ett vägskäl i livet och vet inte alls vart det bär, men någonstans ska jag :) En sak som är säker är att jag ska syssla med det kreativa i någon form.


(Fyren på bilden är något jag gjorde i skolan till 80 års kalaset i går)

4 kommentarer:

  1. Ååh vad kul att få dreja. Jag har bara testat ett par gånger i grundskolan. Jag förstår att det är en konst som tar lång tid att lära sig.
    Vilken snygg fyr! :)

    Utbildningen verkar ju superkul! Spännande!

    Ja jag spanade efter andra bloggare på pressträffen men som du säger, ibland är det svårt att känna igen folk efter att bara ha sett ett par foton. Och vissa känner man igen men kan inte riktigt placera var.

    Trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg fyr! Du är sannerligen en konsthantverkare!!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Gu va kul med kurs, saknar det så in i bängen!
    O sommaren på keramikverkstaden slår ganska mkt den kan jag tro... ;o)

    Klem Anna

    SvaraRadera
  4. OJ! Det är verkligen synd att du inte kan satsa på det yrket. För duktig är du utan tvekan!!

    Puss!

    SvaraRadera

You make my day! Thanks for leaving a comment.